عدل موعود از منظر آیین یهود و مسیحیت
48 بازدید
محل نشر: فصلنامه انتظار
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
عدل موعود از منظر آیین یهود و مسیحیت اشاره: گویاترین و جامع‏ترین تعریف عدالت که پارسی آن دادگری است، فرموده حضرت علی(ع) است: ((‏العدل یضع الامور مواضعها)). عدالت فطری است و دو نشانه بر فطری بودن آن ذکر شده است: 1ـ عشق به صلح و عدالت 2ـ انتظار عمومی برای رهاننده‏ای بزرگ عدالت گستری از اصول مهم برنامه رهبران الهی است. از این رو در تورات نیز آمده است: ((‏روح خداوندی بر من استوار است؛ زیرا خداوند مرا مسح کرده است و به من رسالت داده است بینوایان را بشارت دهم که به بند افتادگان را اعلام رهایی و نابینایان را آزاد کنم و خوش سالی خداوند را بشارت دهم)).یهود و مسیحیت نیز منتظر موعودند و اصلی‏ترین انتظاری که از موعودشان دارند عدالت گستری اوست. علاوه بر این که عقل حکم می‏کند، کسی رهاننده بزرگ و ناجی بشریت است که ظلم ستیز و عدل گستر باشد و این همه انتظار زیبنده‏ی چنین موعودی است، آیه‏های بسیاری از عهد عتیق و عهد جدید بر آن دلالت می‏کند، و حتی در گنجینه‏ای از تلمود آمده است که تامین سعادت بشر به واسطه موعود قسمتی از نقشه خداوند در آغاز آفرینش جهان بوده است. گستره عدالت گستری موعود گسترده‏تر از جامعه بشری است از این رو موجودات دیگر نیز از حکومت عدل محور او بهره‏مند می‏شوند. عدالت که لغت پارسی آن دادگری است، در قاموس کتاب مقدس به معنی دو نیم کردن[1] و در مفردات به معنای مساوات آمده است[2]، ولی از آن‏جا که دو نیم کردن و مساوی پخش کردن همیشه عادلانه نیست و گاهی عین بی‏عدالتی است، به نظر می‏رسد گویاترین و کوتاه‌ترین و جامع‏ترین تعریف عدالت، فرمودة حضرت علی7 است: ((‏العدل یضع الامور مواضعها؛ عدالت هر چیزی را به جای خودش می‏گذارد)).[3] فطری بودن عدالت 1. عشق به صلح و عدالت 2. انتظار عمومی برای یک مصلح بزرگ 3. عدالت‏گستری از اصول مهم برنامه رهبران الهی