علاج بیماریهای جامعه
46 بازدید
تاریخ ارائه : 12/4/2014 9:01:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم

«علاج بیماری­ های اساسى جامعه»

يكى از كمالات اخلاقى انسان زهد و ساده زيستى است زهد در لغت به معنای ترک و روی گردانی است. از هر صد جمله و حکمت  نهج البلاغه ، بیش از پنجاه درصد در باره­ ی زهد است.زهد يك امر قلبى و باطنى است و منافاتى با ثروتمندى انسان در خارج ندارد. بسيارى از افراد خانه و امكانات وسيع دارند ولى هنگامى كه لازم شد از همه انها صرف نظر مى كنند و به ميدان جهاد مى روند .

زهد داری درجاتی  است چون:

1-ترك محرمات

2-ترك مشتبهات

3-ترك مباحات و آسايش­ هاى مشروع.

به فرموده شهید مطهری«ره» «زهد يعنى انسان در شرايطى كه افراد ديگر حتياج دارند،در خوراك، در لباس، در مسكن و در تمام شئون زندگى به كم قناعت كند. اين يك كار فلسفه ‏دار و يكى از شكوهمندترين خصائل انسانى است اين آن چيزى است كه قرآن كريم در سوره مباركه‏ هَلْ اتى‏ با زبان بسيار رسايى آن را ستايش كرده است»

 او از امام علی(ع)به عنوان اولین زاهد جهان،نام می برد، و می­ فرماید: امام علی(ع) از حق صد درصد مشروع خودش استفاده نمی ­کرد. برای خودش به اندازه ی یک سرباز، فقط از بیت المال،حقوق قایل بود، ولی در همان هم قناعت می کرد حاضر نبود با شکم سیر بخوابد. چرا؟ چون دل و وجدان و قلب زنده اش به او اجازه نمی داد. می فرمود: آیا من با شکم سیر بخوابم در حالی که در اطراف من، شکم گرسنه هست؟ من نمی توانم با شکم سیر بخوابم. او می فرمود: علی را با نعمت ولذت ناپایدار چه کار؟

رسول اکرم (ص) نیز با این که در اواخر عمر،فوق العاده قدرت داشت،یک وقت اصحاب دیدند،موقع نماز نیامد،بعدا معلوم شد که وقت نماز، برهنه ای به منزل ایشان آمده و حضرت چیزی نداشته است، جز این که لباس تنش را بکند و به او بدهد. (حق و باطل، ص130)

علاج بیماری ها

مقام معظم رهبرى زهد على ­بن­ ابى ­طالب (ع) را برجسته ترين فراز نهج البلاغه و علاج بيماري هاى اساسى جامعه اسلامى می دانند.او در مورد  اهميت زهد از لذات حلال را به دارندگان مسؤوليت­ هاى دولتى  فرموده­ اند: جامعه اسلامى ايران كه با انبوهى از خطرات و دشمني­ ها روبروست بايد زهد امام على(ع) را مورد توجه دقيق قرار دهد و آن را به صورت يك فرهنگ در آورد و همه آن را بدانند، بگويند و بخواهند و در اين صورت است كه اعمال چنين عدل و زهدى نظام اسلامى را نه تنها به خطر نمى اندازد، بلكه آن را قوى تر و آسيب ناپذيرتر هم مى كند.»

زاهدانه زندگی کردن مقام معظم رهبری

علامه بهلول مي‌فرمايند در بین مردم به زهد معروفم ولی زهد آیت الله خامنه ای بیشتر از من است چرا که من چیزی ندارم و زهد می ورزم ولی ایشان در مقامی هستند که می توانند داشته باشند و زهد می‌ورزند.

حجت الاسلام سید احمد خميني(ره) مي‌فرمايند : من از داخل منزل ايشان مطلع هستم، مقام معظم رهبري در خانه، بيش از يك نوع غذا بر سر سفره ندارند. خانواده معظم‌له روي موكت زندگي مي‌كنند.

آيت‌الله حسن‌زاده آملي مي‌فرمايند: رهبر عظيم‌الشأن‌تان را دوست بداريد، عالمي،‌ رهبري، موحدي، سياسي، دينداري، انساني، رباني، پاك منزه، كسي كه دنيا شكارش نكرده،

آیت‌الله مؤمن مي‌فرمايند: من از نزدیك با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از انتصاب به رهبری و پس از آن آشنا هستم و معتقدم از زهد و تقوا و پارسایی ایشان به واسطه رهبری ذره‌ای كاسته نشده است.

زهد مفهومی مرده

به فرموده شهید مطهری«ره» «امروز مفهوم زهد،يك شكل مرده‏اى پيدا كرده است.»هر چند ازشهادت آن استاد سالها می­گذرد ولی می­توان گفت،زاهدانه زندگی کردن بسیار بسیار نادر،و زهد همچنان،مفهومی مرده است.این واژه  گوشی را نمی نوازد.

هر چند خیلی­ ها مرتب از مقام معظم رهبری و ارادتشان به او می گویند،ولی حتی یک بار هم  از زهد و زاهدانه زیستن او سخن نمی­گویند؟!  

امام علی(ع) به اندازه­ی حقوق سربازی از بیت المال بر می­ داشت و در این حقوق  نیز قناعت می­ کرد .کاش خدمتگذاران جامعه­ ی اسلامی که حقوق چند میلیونی،و مزایای آن چنانی دارند،بیش از این، دلسوز کوخ نشینان جامعه می­ شدند و احساس مسولیت می­ کردند.

 کاش از هر هزار نفری که زندگیشان بدون حقوق زنده می­ ماند،تعدادی می­ گفتند نیازی به  حقوق نداریم آن را به فقرای جامعه تقدیم کنید.

ای کاش اگر از حقوق هم نمی گذرند از گرفتن یارانه انصراف می­ دادند. چه می شد در جامعه ی ما نیز،اگر زهد علوی فرهنگ غالب  مسولین و مردم می­ شد؟ راستی کجاست زهدانه زیستن  کسانی که عشقشان امام علی(ع) و افتخارشان پیروی از ولی فقیه است؟!

شخصى از امام علی(ع) پرسيد كه چرا پيراهن وصله دار پوشيده است؟ فرمود: «با اين پيراهن، دل فروتن، و نفس رام مى گردد و مؤمنان از آن سرمشق مى گيرند».

یا علی به نظر می­ رسد تعداد بسیار کمی در صراط زهدند. گویا باید گفت حقوق­ های کلان گوارای وجودتان ولی به چند شغله شدن نیندیشید! لطفا بعد از بازنشسگتی،به حقوق بازنشستگی قناعت کنید و  باز در جانب و جهتی دیگر جذب کار نشوید.

مربیان پیش دبستانی را فراموش نکنید که با بیش از ده سال تجربه­ ی قران آموزی،( به علت بازار کساد کار و نیازمندی برخیها و...)با ماهی دویست و گاه صد هزار تومان به نونهالان،خدمت می­ کنند!

در جامعه­ ی که جوانان تحصیل کرده­ ی  بسیاری در انتظار مبلغ ناچیز وام ازدواجند،کدامین وجدان فتوای به داشتن شغل دوم( در ادارات و سازمان­ها ) را می­ دهد؟!

آیا زیبنده جامعه­ ی اسلامی خواهد بود که برخی از کارمندان و مجریان و مدیران آن، حقوق و مزایای جیب پر کن داشته باشند در عین حال،(برخی­ها) مسولانه به وظایفشان عمل نکنند و هراز گاهی، فسادی سه هزار میلیاردی ، بابک زنجانی ،شهرام جزایری و...دیده شوند؟!

 وقتی برخی­ ها  لقمه را از گرسنه می­ گیرند به سیر می­ دهند و وقتی برخی افراد با زد و بند صاحب آلاف و الوف می شوند،و  وقتی برخی از مسولین در حد انتظار به  وظایفشان  عمل نمی­ کنند، نمی توان گفت جمهوری اسلامی به اهدافش رسیده است.

گاندی وقتی خواست چهارصد میلیون هندوستانی را ،ازچنگال استعمار آزاد کند،از راه پیامبران وارد شد و زندگیی ساده برای خودش انتخاب کرد.او پارچه­ای ساده روی دوشش انداخت و لنگی به کمر بست و تمام داراییش یک بز بود .

 فلسفه زهد گاندى چه بود؟ گاندى از يك طرف در متن اجتماع وارد است، مى ‏خواهد جامعه ‏اى را از چنگال استعمار نجات بدهد، و از طرف ديگر آنچنان زاهدانه زندگى مى ‏كند كه با دو پارچه و يك بز به سر مى ‏برد و به ملت هند هم دستور مى‏ دهد كه اگر مى‏ خواهيد از چنگال استعمار رهايى پيدا كنيد بايد زاهد باشيد؛ يعنى يك زندگى ساده پيشه ‏كن تا بتوانى آزاد شوى؛ بعد كه آزاد شدى، ...

به نظر می­ رسد زاهدانه زندگی کردن در مرام بسیاری از مدیران،مسولین، و سرمایه داران جامعه ­ی اسلامی نیست و چون سالیانی متمادی است با گرفتن حقوق رفیقند،اگر هم بخواهند مثل مقام معظم رهبرى یا گاندی زندگی کنند و از حقوق­ های فربه بگذرند ، ای بسا سکته کنند.

ای پول شدی سرور عالم

دلداده  تو  عالم  و  آدم

پولا تو شدی ارزش هر کس

بی تو بشود هر کَسی نا کَس

الحَق که شدی بت زمانه

بتخانه  شده  خانه به خانه

جان کندن ما بهر تو باشد

کوتاهی عمر، اجر تو باشد

حرص و طمع و زیاده خواهی

مثل عَطَشی به جسم و جانی

 با این وصف می­ توان گفت حقوق و مزایای بالا  نوش جانتان ولی در مبارزه با فساد و اجرای قانون، گام­های محسو­تر و همه جانبه ­ای بردارند. راه و رسم شهدا را فراموش نکنند و بدانند مردم ولی نعمت آنها هستند و متعهدانه به این جامعه­ ی اسلامی خدمت کنند.

به فرموده مقام معظم رهبرى اميرالمؤمنين على(ع) به كسانى كه براثر فتوحات دنياى اسلام و در سال هاى گسترش امپراطورى و قدرت بين المللى اسلام متمكن، ثروتمند و برخوردار از امتيازات شده بودند همواره هشدار مى داد كه مجذوب لذتها و زيباييهاى دنيا نشوند. واجب ترين زهدها، پرهيز از حرام، پارسايى و حفظ پاكدامنى است و در اين ارتباط كسانى كه مسؤوليتى دارند و مى توانند از زيباييها، لذات، تجملات، تنعمات و گسترش روزافزون زندگى بهره مند شوند، بيش از ديگران مخاطب سخنان و هشدارهاى على بن ابى طالب (ع) هستند.»