آیا روز غدیر را باید جشن گرفت؟
74 بازدید
تاریخ ارائه : 10/9/2014 11:51:00 AM
موضوع: ادیان و مذاهب

بر عید غدیر عید اکبر صلوات

بر چهره ی نورانی حیدر صلوات

 عید غدیر بر شما مبارک

آیا روز غدیر را باید جشن گرفت؟

ابن تیمیه(پيشواى وهابيان)  می گوید: عید گرفتن روز غدیر هیچگونه دلیلی ندارد و در بین سلف، چه از اهل بیت و چه از دیگران، کسی آن را جشن نگرفته است

وهابیان دو عید را قبول دارند عید فطر و عید روز جمعه. آنان در این مورد به حدیثی از پیامبران استدلال کرده‌اند:إن هذا یوم قد جعله الله للمسلمین عیداً؛همانا خداوند این روز (جمعه) را برای مسلمانان روز شادی و عید قرار داده است.از دیدگاه آنان، شادمانی و سرور در این روز جایز و رواست.فتح المجید، ص154.

نقد نظریه وهابیت

به ادله زیر  روز عید غدیر را می توان جشن گرفت:

یکم:  قران کریم

قرآن کریم  از روزهایی که نعمت‌های مادی و معنوی مردم را فرا گرفته را روزهای مبارک و عید گونه یاد کرده است. زمانی  که قوم موسی مشمول رحمت و هدایت حق تعالی شده،حضرت موسی(ع) مأمور شد یاد و خاطره چنین روزهایی را زنده کند:«وذکرهم بأیام الله إن فی ذلک لآیات لکل صبّارٍ شکور»؛ و روزهای خدا را به آنان یاد آوری کن که قطعاً در این یاد آوری برای هر شکیبای سپاس گزاری عبرت‌هاست .و نیز روزی که به درخواست حضرت مسیح مائده‌ای بر قومش نازل شد؛ آن جا که می‌فرماید:«ربنا أنزل علینا مائدةً من السماء تکون لنا عیداً لاولنا و آخرنا و آیة منک و أرزقنا و أنت خیر الرّازقین»؛پروردگار! از آسمانی خوانی بر ما فرو فرست، تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه‌ای از جانب تو و ما را روزی ده که تو بهترین روزی دهنده ای.

قرآن از زبان حضرت مسيح نقل مى كند:خداوندا بر ما سفره اى از آسمان بفرست كه براى ما و پيشينيان و پسينيان ما عيد باشد . اللّهم أنزلْ علينا مائدة مِن السماء تكونُ لنا عيداً لأوّلنا وآخرنا .

آيا در جايى كه نزول يك وعده غذا از آسمان ارزش عيد گرفتن را داشته باشد، نعمت رهبرى الهى و آسمانى كه مانع از گمراهى امت تا روز قيامت است ارزش عيد گرفتن و جشن و شادى ندارد؟

بنابراین چون تعيين خليفه از جانب خدا كه پيام حديث غدير است، يك نعمت و موهبت آسمانى است و شايسته است انسان به خاطر اين موهبت، جشن بگیرد.

 دوم : روایات

شيعيان در اين مورد از سيره پيامبر پيروى مى كنند، زيرا به نقل بسيارى از محدّثان اهل سنت، رسول گرامى(ص) ، عمامه اى بر سر على(ع) پيچيد و به او فرمود در خيمه اى بنشينيد تا بزرگان صحابه براى تبريك به نزد او آيند و با او بيعت كنند و حتى شيخين يعنى ابوبكر و عمر نيز به نزد او آمدند و با او بيعت كردند و اين جمله تاريخى را گفتند: «هنيئاً لك يابن أبى طالب أصبحت مولاى و مولى كلّ مؤمن ومؤمنة» و رسول اکرم(ص) فرمود یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی...»روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است

پیامبر (ص) به مهاجر و انصار،  بلکه به همسران خود؛ دستور داد که بر علی وارد شوند؛ و به او در مورد چنین فضیلت بزرگی، تبریک بگویند.زید بن ارقم می گوید: نخستین کسانی از مهاجر که با علی دست دادند: ابو بکر، عمر، عثمان و طلحه و زبیر بودند و مراسم تبریک و بیعت تا مغرب  ادامه داشت.

سوم : سیره مسلمانان

از مراجعه به تاریخ، به خوبی استفاده می شود که در سه قرن نخست روز هیجدهم ذی الحجة الحرام در میان مسلمانان  به نام روز عید غدیر، معروف بود،و آن را جشن می گرفتند. «ابن خلکان»این شب را شب عید غدیر می نامد و مسعودی  و ثعالبی  نیز آن را از اعیاد معروف در میان امت اسلامی،  شمرده اند.تا آنجا که  «ابن خلکان»درباره«مستعلی بن المستنصر»می- گوید: در سال(487هـ)در روز عید غدیر که روز هیجدهم ذی الحجة الحرام است مردم با او بیعت  کردند.

علاوه بر این در جهان معاصر و در ميان دول اسلامى رسم است كه سال روز رويدادهاى بزرگ را گرامى داشته و براى آنها جشن و بزرگداشت برپا مى كنند، حتى ملك فهد در سال 1319هجرى قمرى به عنوان گذشت يكصدسال از حكومت آل سعود، مراسم جشن و شادمانى و يادبود برگزار كرد و از همه كشورهاى اسلامى دعوت كردكه در اين جشن شركت كنند.

دلیل حساسیت وهابیان به عید غدیر

با توجه به این که جشن گرفتن روز عید غدیر جنبه ی عبادی ندارد تا دستور پیامبر(ص) را لازم داشته باشد و از طرفی دلیلی بر معصیت بودن شادی در روز غدیر  وجود ندارد، بعضی از نویسندگان دلیل مخالفت وهابیان را ترس از فراگیر شدن عید غدیر می دانند.

گفتنی است وهابیت بغض امام علی (ع) و شیعیان را در دل دارند  از اینرو ابن تیمیه می گوید : قاتلان عثمان مستوجب هرگونه توهین و نفرین هستند ولی کسانی که با علی بن ابی طالب (ع) مقاتله کردند، مجتهدند و حتی اگر ستمکار باشند باز هم اجر می برند زیرا مجتهد خطا کارثواب می برد. و نیز می گویند خوارج از همه مردم نمازخوان تر و روزه گیر تر و قرآن خوان تر بوده و صاحب سپاه و لشکر بوده و باطناً و ظاهراً متدیّن به دین اسلام بوده اند ! منهاج السنة النبوية ،ج 4 ص 37 - 38، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - 1406 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. محمد رشاد سالم