پنج نکته در مورد شهادت و شهدا از منظر روایات عامه و خاصه
727 بازدید
تاریخ ارائه : 3/15/2014 4:38:00 PM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی


۱_ زره امام علی علیه السلام فقط از جلو بود چون پشت به کسی نمی کرد و در جلوی آن نوشته شده بود :
أَیَّ یَوْمَیَّ مِنَ الْمَوْتِ أَفِرُّ أَ یَوْمَ لَمْ یُقْدَرْ أَمْ یَوْمَ قُدِرَ
یَوْمَ مَا قُدِّرَ لَا أَخْشَى الرَّدَى وَ إِذَا قُدِّرَ لَمْ یُغْنِ الْحَذَر
از کدام روز مرگ می توانم بگریزم آن روزی که مرگ در آن مقدر نشده یا آنکه مقدر شده است اگر مرگ در روزی مقدر نشده باشد من از آن باکی ندارم و هشیار هم نمی تواند از روزی که در آن مرگ برایش مقدر شده است، بگریزد.
عامه از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده اند که :

“زمانی فرا می رسد که ملتهای دیگر مانند گرسنگانی که به غذا حمله می برند بر شما هجوم آورند. فردی پرسید آیا آنگاه ما اندک هستیم؟ حضرت فرمودند: نه، آن روز تعداد شما بسیار است، اما شما مانند کف روی آب هستید و خداوند هیبت شما را از دل دشمنانتان برداشته و شما در آن زمان بسیار سست و تنبل هستید. پرسیده شد ای رسول خدا! سستی در چیست؟ فرمودند:”علاقه به دنیا و تنفر و کراهت از مرگ”.

۲- ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لاتشعرون. سورة بقره/۱۵۴٫ کسی را که در راه خدا کشته شد مرده نپندارید بلکه او زندة‌ جاوید است، ولیکن شما این حقیقت را در نخواهید یافت. دراین آیه ‌ سه نکته یادآوری شده است:
عدم کاربرد کلمه ‌مرگ درباره «شهدا» چه در گفتار و چه در پندار.
حکم صریح و قاطع به حیات شهیدان بعد از شهادت.
عدم درک چگونگی حیات و زندگی شهیدان بعد از شهادت برای بازماندگان.

در روایات اهل سنت آمده است :

نبی اکرم محمد (ص) فرموده اند :” هنگامی که یکی از برادران شما شهید می گردد، خداوند متعال روحش را در کالبد پرنده ای سبز رنگ قرار داده و بر روی نهرهای بهشتی به پرواز در می آورد. آن پرنده از میوه های بهشتی می خورد و در کاخهای طلایی بهشت مسکن می گزیند و در زیر سایه عرش الرحمان به پرواز در می آید. این شهیدان می گویند که چه کسی به برادران ما می گوید که ما در بهشت زنده ایم و از نعمتهای بهشتی روزی می خوریم تا آنان نیز از جهاد دوری نجویند و از جنگ در را خدا هراس نداشته باشند. خداوند متعال پاسخ می دهد که من به آنان می گویم. به همین سبب است که فرموده خداوند متعال نازل شده که فرموده است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربهم یرزقون” (آل عمران/ ۱۶۹) { و کسانی را که در راه خداوند متعال کشته شدند، مرده مپندارید، زیرا آنان زنده اند و در نزد پروردگار خود روزی می خورند”} حدیث مذکور را امام ابو داود در باب جهاد کتاب خود روایت کرده است.
در صحیح مسلم آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:” روح شهدا در کالبد پرنده ای سبز قرار می گیرد، آنها خانه هایی در بهشت خواهند داشت و به هرجایی از بهشت که بخواهند می روند و سپس به همان خانه ها باز می گردند.
ابن نحاس در کتاب خود به نام مشارع الأشواق الی مصارع العشاق ص ۲۷۰ حکمت قرار گرفتن روح شهیدان در کالبد پرندگان سبز رنگ و مسکن آنان در چراغهایی آویخته در زیر سایه عرش می گوید: زیرا لطیف ترین رنگها رنگ سبز و لطیف ترین و شفاف ترین جمادات شیشه است، به همین سبب روح شهیدان در لطیف ترین پیکرها که پیکر پرندگان است و زیباترین رنگها که سبز است و لطیف ترین جمادات که چراغهای زیبای آویخته در زیر سایه عرش است، قرار می گیرد تا شهیدان لذت نعمت در جوار پروردگار کریم بودن را بچشند.

۳- فرشتگان با بالهای خود برای شهیدان سایه ایجاد می کنند

جابر بن عبدالله رضی الله عنهما می گوید: پیکر پدرم را به نزد رسول اکرم (ص) بردم. مشرکان پیکرش را مثله کرده بودند. رسول خدا در کنار پیکر قرار گرفت. پیش رفتم تا چهره اش را به پیامبر نشان دهم. گروهی مرا از این کار باز داشتند. رسول خدا فرمودند:” فرشتگان با بالهای خویش بر او سایه انداخته اند”. این حدیث را هم امام بخاری و هم امام مسلم روایت کرده اند.

۴- فقط شهید آرزو می کند ازبهشت به دنیا برگردد:

عامّه و خاصّه حدیثی را از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل نموده که پیامبر گرامی فرموده‌اند: ما من احد یدخل الجنه فیتمنی ان یخرج منها الا الشهید فانه یتمنی ان یرجع فیقتل عشر مرات مما یری من کرامه الله.

هیچ کس از افرادی که وارد بهشت شده باشند آرزوی برگشتن به دنیا را نمی‌کند مگر «شهید»‌ که آرزو دارد به دنیا برگردد و ده بار «شهید »‌ شود و این به خاطر کرامت هایی است که «شهدا»‌ در هنگام «شهادت» نزد خدا مشاهده می‌نمایند. جامع أحادیث الشیعه، ج ۱۳، صفحة ۱۲

۵- شهید مطهری و شفاعت کردن شهیدان:

در حدیث است که خداوند شفاعت سه طبقه را در قیامت قبول می‏کند ، یکی‏ طبقه انبیاء ، بعد از آنها طبقه علماء ( در اینجا چون اسم اوصیا ذکر نشده‏ است ، و روایت هم از ائمه ما هست ، پس مقصود از علماء علمای ربانی‏ هستند که در درجه اول ، شامل خود ائمه اطهار می‏شود و در درجه بعد شامل‏ علمایی که واقعا راه آنها را در پیش گرفته‏ اند بعد فرمود : ثم‏ الشهداء ، از این دو طبقه : از طبقه انبیاء و طبقه ائمه و علمائیکه راه ‏ائمه را در پیش گرفته‏ اند ، که بگذریم ، طبقه‏ ایکه در قیامت ظهور میکند برای شفاعت ، طبقه شهداء هستند ( بحار الانوار، ج۹۷، ص۱۴، حدیث۲۴ )
این شفاعت ، شفاعت هدایت است ، و ظهور و تجسم حقایقی است که در دنیا وقوع یافته است . بعد از انبیاء و اوصیاء و علمائی که پیرو واقعی‏ آنها بودند ، شهدا هستند که گروه گروه مردم را از ظلمات گمراهی نجات‏ داده و به شاهراه روشن هدایت رسانده‏ اند .
امیرالمؤمنین ( ع ) می‏فرماید : خدا شهدا را در قیامت با بهاء و جلالی و با عظمت و نورانیتی وارد می‏کند که اگر انبیا از مقابل اینها بگذرند و سوار باشند به احترام اینها پیاده میشوند . اینقدر خدا شهید را با جلالت‏ وارد عرصه قیامت میکند . منبع:مقاله شهادت؛مرتضی مطهری
رسول خدا (ص) می فرمایند : هر مومنی بمیرد و یک ورق کاغذ از او بماند که دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قیامت میان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارک و تعالی به هرحرفی که در آن کاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد که هفت برابر دنیا باشد(آیت الله جوادی در مورد شهید شهریاری فرمودند)

اهل سنت نیز نقل کرده اند:
حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: شهید برای هفتاد نفر از اهل بیت خویش شفاعت می کند. این حدیث صحیح است و ابو داود آن را در کتاب الجهاد خود روایت کرده است. یشفع الشّهید فی سبعین من اهله شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند. کنز المعال، ج۴، ص۴۰۱، حدیث ۱۱۱۱۹
اما کسی که به دست یک یهودی کشته شود، اگر خداوند بخواهد می تواند برای صد و چهل تن از نزدیکان خویش شفاعت کند، زیرا حضرت رسول (ص) می فرماید:” هر کس که به دست یک یهودی کشته شود، اجر دو شهید دارد”. این بشارت مبارک باد بر مجاهدانی که در فلسطین به جهاد مشغول اند و مبارک باد بر کسانی که برای حفظ دین اسلام و سرزمین مسلمانان از سرزمین اسلامی پاسداری می کنند و گوارا باد بر هر مادری که جگر گوشه خود را فی سبیل الله تقدیم کند تا روز قیامت برای او شفاعت کند.