چرا خون شهید را بهایی نیست؟
45 بازدید
تاریخ ارائه : 2/17/2014 10:10:00 AM
موضوع: تبلیغ

   علامه محمد تقی جعفری (رحمه­ الله ­علیه) فرموده ­اند:  عده ­ای از جامعه ­شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست». برای سنجش ارزش خیلی از موجودات، معیار خاصی داریم. مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه­ ی آن است. اما معیار ارزش انسان­ها در چیست؟

هر کدام از جامعه شناسان صحبت­هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه دادند.بعد وقتی نوبت به بنده رسید گفتم : اگر می­خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می­ورزد.کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است ارزشش به همان میزان است.اما کسی که عشقش خدای متعال است ارزشش به اندازه­ ی خداست.علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسان صحبت­های مرا شنیدند برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.وقتی تشویق آن­ها تمام شد من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود. بلکه از شخصی به نام علی (علیه­ السلام) است. آن حضرت در نهج البلاغه می­فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه­ ی چیزی است که دوست می­دارد».وقتی این کلام را گفتم دوباره به نشانه­ ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (علیه­ السلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند . . .

حضرت علامه در ادامه فرموده اند : عشق حلال به این است که انسان (مثلا) عاشق 50 میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: «آی!!! پنجاه میلیونی!!!» . چقدر بدش می­آید؟ در واقع می­فهمد که این حرف توهین در حق اوست. حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد چقدر پست و بی­ ارزش است! اینجاست که ارزش و مفهوم «ثار الله» معلوم ميشود. ثار الله اضافه­ ی تشریفی است . خونی که در واقع آنقدر شرافت و ارزش پیدا کرده که فقط با معیارهای الهی قابل ارزش گذاری است و ارزش آن به اندازه­ ی خدای متعال است. «شهيد» كسى است كه يك روح بزرگ دارد روحى كه هدف مقدس دارد. كسى است كه در راه عقيده كشته شده است. كسى است كه براى خودش كار نكرده است. كسى است كه در راه حق و حقيقت و فضيلت قدم برداشته است.

شهيد كسى است كه در ميدان جنگ مشروع و مأذون در راه خدا كشته شود. و بدان جهت او را شهيد گويند كه فرشتگان بر او حاضر شوند، يا آن كه خدا و فرشتگان او را براى بهشت شاهدند، يا او را از كسانى است كه در قيامت از آنان بر امت هاى گذشته شاهدى خواهند، يا بدان جهت كه بر «شاهده»، يعنى زمين افتاده است، يا آن كه نزد پروردگار زنده و حاضر است يا آن كه خود ملكوت و ملك خداوند را مشاهده مى كند. آيه الله جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

از ديدگاه قرآن کریم  كسى كه در راه خدا قدم بر دارد و در انجام عمل صالح خود خلوص نيّت داشته و جز خداوند متعال قصد ديگرى ندارد و تنها براى رضاى خداوند نه مال يا مقام و... كارى را انجام دهد و كشته يا حتى بميرد شهيد محسوب مى ‏گردد،(حج/ آيات 58 و 59 و نيز نگا: الميزان، علامه طباطبايى، ج 14، ص 399)

پيغمبراکرم(ص) فرمود : « ما من قطره احب الی الله من قطره دم فی سبيل الله » : هيچ قطره‏ای در مقياس حقيقت‏ و در نزد خدا از قطره خونی كه در راه خدا ريخته شود بهتر نيست .

بنابراین چون محبوب و مراد شهیدان فقط خداست  و نمی توان خداوند را ارزش گذاری کرد ، در ترازوی قیمت  وزنی برای شهید وجود ندارد ، و نمی توان واژه ای برای ارزش گذاری شهدا  یافت. در این باره فقط می توان به کلام خاتم رسولان الهی(ص) تمسک کرد که فرموده اند: «فوق كل بر بر حتى يقتل الرجل فى سبيل الله، فاذا قتل فى سبيل الله عزوجل فليس فوقه بر» بالاتر از هر نيكى، نيكى ديگرى است تا اينكه انسان در راه خدا كشته گردد، هنگامى كه كسى در راه خداوند متعال شهيد گردد، هيچ نيكى و خيرى بالاتر از آن نيست. (ميزان الحكمه، ج 5، ح 9748)