برخی از احکام ریش
491 بازدید
تاریخ ارائه : 2/1/2014 11:29:00 AM
موضوع: تبلیغ

احکام تراشيدن ريش‏

پرسش 1_ منظور از صدق ریش چیست؟  همه:منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش بگویند.[1]

در بین مراجع موجود کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده ‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمی‏دانند[2].

 احکام ریش تراشی

 پرسش 2_  تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمی دارد؟  همه (به جز بهجت و صافی):تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. [3] صافی و بهجت:تراشیدن ریش حرام است.[4]

پرسش 3_ آیا گذاشتن ریش پروفسوری کفایت می‏ کند؟  امام، خامنه‏ ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی:خیر، تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه‏ ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد.[5] تبریزی، مکارم و فاضل:اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق کند ریش دارد، کفایت می‏کند.[6]

پرسش 4_ ایا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشین‏های نمره پایین را هم شامل می‏شود؟  همه:هر وسیله‏ای که موهای صورت را بتراشد به گونه‏ای که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگری.[7]

پرسش 5_ افرادی که در اثر ریش گذاشتن احساس خارش می‏کنند و یا اینکه در محیطی بسر می‏برند که اگر آن را نتراشند گرد و غبار در لابلای موی صورتش جمع می‏شود وظیفه چیست؟  مشکل یاد شده مجوز ریش تراشی نیست.[8]

حکم تراشیدن سبیل و بلند گذاشت آن چیست؟

پرسش 6_ تراشیدن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است.[9]

 پرسش7_ چرا  اسلام تراشیدن ریش را مذمت کرده؟

احكام الهي بر اساس مصالحي تدوين شده اند كه فهم بشر از تشخيص آنها بسيار قاصر است.و اگر روزي با تحقيقات علمي نيز ثابت شود كه تراشيدن ريش هيچ ضرر جسمي براي انسان ندارد؛ باز هم تراشيدن ريش حرام است. زيرا احتمال دارد مصالحي،‌ وراي مصالح مادي در ميان باشد كه شارع مقدس به آن نظر داشته است.

ضررهای جسمی ریش تراشی:

1) طبق گفته ی پزشکان اسلامی و غیر اسلامی فلسفه گذاشتن ریش این است که  هر گاه صورت تراشیده شودمیکروبهای مختلف در منافذ پوست جای گرفته و  بوسیله همان منافذ و سوراخ های ریزی که در پوست قرار دارد راهی برای پیشرفت خود باز می کند. و  به تجربه ثابت شده است كه پوست صورت افرادي كه دائما ريش خود را مي تراشند خيلي سريعتر از افراد هم سن چروكيده شده و حالت طراوت خود را از دست مي دهد. همچنين به علت اينكه پوست صورت در معرض تابش آفتاب و اشعه هاي مضر آن است، ‌در اين گونه افراد سرطان هاي پوست صورت شايع تر است.

2) تراشیدن ریش به علت تحریک دائمی و مکرر پوست صورت موجب پیری زود رس می شود.

3) تراش ریش ایجاد جوش نموده و موهای صورت را سفید می کند

4) تکرار تراش ریش باعث از بین بردن زیبایی و روشنایی چهره می شود.

5) آنچه مسلم است اين است كه علم و عقل و تجربه ما در مقابل علم و عقل و تجربه انبياء الهي قطره اي است در مقابل دريا. بنابراين بهتر است در مقابل احكام الهي هر چند مصالح مادي آنها را ندانيم سر تسليم فرود آوريم.

نکته ی آخر : روییدن ریش در صورت مرد، پس از دعای آدم (ع) بود که عرض کرد: پروردگارا حسن و جمال مرا زیاد کن! که ذات حق تعالی خطاب کرد که ریش را زینت تو و فرزندانت تو، تا قیامت قرار دادم. در روایتی از رسول اسلام (ص) آمده است که ریش ها را بلند بگذارید تا شبیه یهودیان و گبران مباشید. نک: حلیة المتقین، باب پنجم، فصل چهارم و پنجم.

رسول خدا (ص) نامه هایی برای پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرویز )) شاه ایران  برای پذیرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پیامبر (ص) را پاره کرد و دستور دستگیری آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ایران در حالی به محضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ریش خود را تراشیده و از سبیل های بلند برخوردار بودند .رسول گرامی اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : وای بر شما !چه کسی به شما گفته ریش خود را بتراشید و سبیل خود را بلند نگه دارید . آنها گفتند :پادشاه ایران دستور داده است .رسول خدا (ص) فرمود : وَ لکن رَبّی اَ مَرَنی باعفاء لـِحیَتی وَ قَصِّ شارِبی . اما پروردگار من دستور به گذاشتن ریش و کوتاه کردن سبیل ها داده است بحار الانوار ، ج20 ،ص 389

[1] ( تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۹۱؛ دفتر:همه.)

[2] در احتیاط واجب، مقلد بین عمل به احتیاط مرجع خود و رجوع به نظر مرجعی دیگر، اختیار دارد

[3] ( امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۷۹؛ نوری، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۰ و ۷۵۳؛ تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۸۹ و ۱۰۹۶؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵؛ سیستانی، سایت، ریش تراشی، س ۱ و ۳؛ خامنه‏ای، اجوبة، س ۱۴۲۱ و ۱۴۱۶؛ دفتر:وحید.)

[4] ( صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۰ و ۱۷۴۲؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م ۴.)

[5] ( امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۸۴؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳،م ۴۳؛ خامنه‏ای، اجوبة، س ۱۴۱۳؛ سیستانی؛ سایت، ریش تراش، س ۱ و ۳؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۳؛ بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقه، س ۴؛ نوری، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳.)

[6] ( مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۱؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۹۵۵ و ج ۲، س ۹۴۱؛ تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۸۷.)

[7] .( امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۷۹؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م ۴؛ نوری، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۴؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۱ و ۷۵۳؛ تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۹۱ و ۱۰۹۹؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۹۵۷؛ صافی، جامع‏الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۲؛ سیستانی، سایت، ریش تراش، س ۱۰ و ۶ و ۱۵؛ دفتر:وحید.)

[8] امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۸۷؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۶

[9] امام، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۸۰ و ۸۵؛ خامنه‏ای، اجوبة، س ۱۴۱۵؛ تبریزی، استفتاءات، س ۱۰۹۶؛ نوری، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۶؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۷۴۴؛ دفتر:بهجت، مکارم، وحید و فاضل و سیستانی.