زیارت ضریح نصب نشده چرا؟
42 بازدید
تاریخ ارائه : 12/7/2013 10:13:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

ضریحی که الآن برای سیدالشهدا ساخته شده است برای چی مردم به زیارتش میروند و آن را می بوسند؟

جوابش این است که اگر کسی به چیزی علاقه داشت و یا نسبت به چیزی اعتقادی دارد و میخواهد به آن ابراز علاقه کند نباید با آن مخالفت کرد. جوابشان این است که زمان یا مکان فی نفسه نه حسن دارد و نه قبح، نه سعد است و نه نحس. اما وقتی در زمانی یا در مکانی کاری انجام میشود به مناسبت آن کار آن زمان یا مکان را میشود سعید نا نحس نامید. قرآن گاهی میفرماید «فی یوم نحس مستمر» یک ایامی را هم میفرماید ایام مبارک، چون در آن شب قرآن نازل شده است آن شب میشود مبارک. پس بعضی وقتها حسن یا قبح چیزی به خاطر عملی است که در آن زمان یا مکان انجام شده است. فرض کنید یک جلد قرآن تا موقعی که کنار قرآن قرار نگرفته نه حسن دارد و نه قبح، وقتی که به عنوان قرآن رویش نوشتند قرآن مجید و کار هنری قرآنی روی آن انجام دادند این حسن پیدا میکند. در فلسفه هم میگویند که اضافه یکمرتبه اضافه اشراقی است و یک مرتبه اضافه مقولی. اضافه اشراقی مربوط به خداوند متعال است و اضافه مقولی در غیر خدا جاری میشود. فرض کنید کسی منبری را درست کرد برای اینکه منبر پیامبر باشد. همینکه که میگوید این منبر را برای پیامبر میسازم این یک اضافه مقولی به پیامبر پیدا میکند و این باعث حسنش میشود. اگر کسی گفت میخواهم منبری برای معاویه درست کنم، در عراق الآن شش مسجد وجود دارد که به آن میگویند مساجد ملعونه، چون برای معاویه ساختند بنابراین مکروه است در این مسجد نماز خواندن.

طلا و نقره ای که در بانک مرکزی وجود دارد هیچ ارزشی ندارد، اما وقتی آن را برای امام حسین علیه السلام خریدند و کاری را رویش انجام دادند و نام امام حسین را رویش نوشتند این خود به خود حسن پیدا میکند.

در روایات آمده است که امیرالمومنین فرمود که وقتی من را روی قبر گذاشتید وقتی که سنگ اولی را برداشتید میبینید که بدن من داخل قبر نیست. پس اینجایی که الآن ضریح مطهر امیرالمومنین است معلوم نیست که بدن مطهر امام آنجا باشد ولی زیارتش هم بسیار خوب است و حتی سنی ها هم به زیارتش میروند.

همین که الآن این ضریح را به نام امام حسین علیه السلام ساخته شده است میشود اضافه مقولی، اضافه مقولی حسن و قبح ایجاد میکند.

سالهای قبل در بحث مسجد عرض کرده بودم که در هتلها و رستورانها معمولا اتاقی را بعنوان نمازخانه میگذارند نمازخواندن در آن نمازخانه ها ثوابش بیشتر از جاهای دیگر است. اینها حسن قبحشان ذاتی نیست بلکه به اضافه و انتساب است، اگر به نسبت باشد نسبت نماز جماعتی که اینجا هست بیشتر از مسجد امام حسن و مساجد دیگر است پس اینجا میشود مسجد جامع شهر. با اینکه مسجد جامع قبلا جای دیگری بوده است. همینکه یکزمانی یا مکانی به خدا یا امام حسین نسبت پیدا کرد، ثواب نماز خواندن در آن چندبرابر میشود. ولذا کاری که الآن مردم انجام میدهند خیلی کار خوبی است و مشکلی هم ندارد.استاد احمد عابدی