شش + یک
38 بازدید
تاریخ ارائه : 11/21/2013 12:03:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

سال­ هاست مذاکرات هسته ­ای بخش زیادی از اخبار کشور عزیزمان ایران را به خود اختصاص داده است.صدا وسیما،روزنامه ­ها وسایت­ ها و...سرشار از اخبار هسته­ ای هستند.برخی از مسولین نیز همه کاستی­ ها را( از جمله موارد زیر را) به گردن تحریم­ های ظالمانه می­ اندازند؟!

1_ مدیری نالایق نصب کرده باشند؛

2_ باند بازی آنها را از کار کردن باز داشته باشد؛

3_ بدون برنامه کاری ونقشه جامع،کار را شروع کرده باشند؛

3_ با جمله ای یا مصاحبه ­ای نا به جا،قیمت دلاررا افزایش داده باشند؛

4_ درد و رنج مردم را لمس نکرده باشند؛

5_حب دنیا و پست و مقام زمینگیرشان کرده باشد.

نگارنده برآن نیست که تحریم های ظالمانه را بدون اثر و عوارض شوم برای کشور بداند ولی همه کاستی­ ها نیز ثمره­ ی شوم تحریم­ ها نخواهند بود.از اینرو توجه به دو نکته لازم به نظر می­ رسد:

نکته نخست این که تعدادی از مردم باور کرده­ اند با توافق هسته­ ای همه ­ی مشکلات کشور حل خواهد شد.و جامعه و زندگی بعد از توافق هسته­ ای را ،جامعه ی آرمانی خویش به حساب می ­آورند.غافل از آن که با لغو همه ­ی تحریم ­ها نیز آسایش  و آرامش صدرصدی حاصل نخواهد شد؛زیرا آسایش خالص هرگز خلق نشده  است؛از پیغمبر(ص) و امام باقر (ع) سؤال شد:«ما لا یخلق»؛ چیزی که محال است چیست؟ فرمود:  الرَّاحَةَ فِی الدُّنْیَا»، راحتی محض در دنیا آفریده نشده است.«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ»[1]؛ در دنیا انسان با سختی همراه است. بالا بروی،پایین بیایی پیری،بیماری، نگرانی،مرگ، افسردگی،فقر و مشکلات است،انبیا و اولیاء هم مشکلات داشتند.از سلیمان با آن عظمتش همه چیزش گرفته شدلا تَتَمَنَّوُا الْمُسْتَحِیلَ قَالوا وَ مَنْ یَتَمَنَّی الْمُسْتَحِیلَ فَقَالَ: أَنْتُمْ أَلَسْتُمْ تَمَنَّوْنَ الرَّاحَةَ فِی الدُّنْیَا قَالوا: بَلَی. فَقَالَ: الرَّاحَةُ لِلْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیَا مُسْتَحِیلَة[2]واقعیت این است که راحتی محض در دنیا نیست.انتظارش را هم نداشته باشیم، این یک اصل است.

و وقتی خودغربی­ ها دارای صدها مشکل اقتصادی و اجتماعی و...هستند،چگونه با لغو تحریم ایران،بهشتی از آرامش و آسایش حاصل خواهد شد؟!

از سویی با توافق هسته­ ای و لغو تحریم ­ها،باند بازی برخی از مدیران جان نمی ­دهد.مدیر نا لایق،لایق نخواهد شد. اختلاس گران،مومن و حزب الهی نخواهند شد.کدامین بی­ حجاب با لغو تحریم­ ها با حجاب خواهد شد؟! و کدام تاجر حریص بعد از لغو تحریم­ ها،طمع و حرصش تمام خواهد شد؟!

 آنان که دوست دارند هر ظالمی بر آنها ولایت داشته باشد و فقط نامی از ولایت فقیه نباشد،آیا با لغو تحریم­ ها و توافق هسته ­ای ولایت پذیر خواهند شد؟!

 بنابراین برخی از مشکلات جامعه از عوارضات شوم تحریمند ولی خیلی از مشکلات موجود تلاش فرهنگی و تدبیر و جد و جهد بیشتر و در یک کلمه حرکت­های جهادی را می ­طلبند.

 نکته دوم:

برخی­ها به حدی امریکا و کشورهای استعمارگر را بزرگ جلوه می­ دهند،که گویا در قضیه ی هسته­ ای وتحریم­ های ظالمانه از خداوند متعال نیز کاری ساخته نیست و همه مشکلات با انگشت اشاره  امریکا حل خواهد شد.کاش این سنخ افراد نیز خداوند قادر متعال را  بالاتر از همه می­ دانستند.یا در دلشان برای خداوند نیز در کنار 1+5 جایگاهی قائل می­شدند.

گویند:آیت­­ الله جعفر شوشتری شبی بالای منبر فرمود: مردم! امشب می­ خواهم مطلبی را خلاف آنچه که دیگران بیان می­ کنند،بگویم، همه به شما می­ گویند:برای خدا شریک قائل نشوید،من آمده ­­ام امشب بگویم برای خدا شریک قائل شوید!همه تعجب کردند که این شیخ عظیم ­الشأن و مرد الهی می­ خواهد چه بیان کند. فرمودند: این قلب،خانه خداست«القلب حرم الله»شما در این خانه خدا همه کس را راه داده ­اید.ای بی­ انصاف­ ها! یک مقداری را هم به خود صاحب­ خانه بدهید،حدّاقل خود صاحب­ خانه را شریک در این خانه کنید،اغیار در این خانه و این قلب که حرم پروردگارعالم وحریم ذوالجلال والاکرام است،نفوذ پیدا کرده ­اند.

 قرآن کریم نیز قانون تقوا وتوکل را حاکم بر همه قوانین می­ داند و فرموده است:و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه،انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شى‏ء قدرا.[3]

«هركس پرهيزكارى كند،خداوند راه خروجى براى رهايى وى از مشكلات قرار مى ‏دهد و از طريقى كه گمان ندارد روزيش را مى ‏رساند؛و هر كس بر خدا اعتماد كند و كار خود به وى واگذارد، خدا براى او كفايت است. همانا خدا فرمان خويش‏ را به نتيجه مى ‏رساند و آنچه را كه بخواهد تخلّف ندارد.راستى كه خدا براى هر چيزى قدر و اندازه ‏اى معين كرده است».

از اين آيه،استنباط مى ‏شود كه به دنبال توكّل‏،عنايت پروردگار قطعى است؛هر كس بر خدا به حقيقت توكّل‏ كند عنايت خدا را همراه دارد،و با عنايت خدا و تأييد خدا كه خود يك جريان خاص دارد و يك سنّت است و يك سلسله علل و معلولات در كار است،رسيدن به هدف قطعى است.اين، قانونى است كه بر همه قانونهاى ديگر حكومت مى‏كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا،نظام و قانونى دارد،بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند،خدا براى وى راهى قرار مى‏دهد» يعنى كار او بدون قانون و بى‏وسيله نيست،هر چند كه ممكن است آن وسيله،از وسائل عادى و راههاى شناخته شده نبوده،بلكه‏ «من حيث لا يحتسب» باشد.[4]

حمد می­گوید خدا را عندلیب

کاعتماد رزق بر تست ای مجیب

[1] بلد، 4.

[2] بحارالانوار، ج 78، ص 195.

[3] طلاق/ 2- 3

[4] مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏1، ص: 141