نقدهای من برنقدعلی درستکار ودیگر کاربران
48 بازدید
تاریخ ارائه : 12/18/2012 10:52:00 AM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی
علی درستکار مجری مشهور تلویزیون تحت عنوان « دین: متن؛ حاشیه!»نقدی برکاروان سفینه النجات کرده است که در ذیل نقد نامبرده همراه با نقد آن ذکر شده است: « سلام ... بارها و در موارد زیادی یا در زندگی شخصی یا در مشاهدات اجتماعی ام به رفتارهایی برخورده ام که رنگ و لعاب دینی و مذهبی داشته و طبعا به حساب دین هم گذاشته می شده اما این که چقدر آن رفتارها منطبق با دین اصیل بوده، مساله ای بوده که ذهنم را درگیر می کرده! این که آیا جداً آن رفتار دینی است یا چقدر از منظر دینی در اولویت است، برایم مساله بوده؛ در طول سال هایی که درگیر اجرای این شب هاها هستم هم بارها به این نکته توجه کرده ام که خیلی از کارهای ما آیا چقدر به دین ربط دارد! چقدر به متن دین و مغز آن ربط دارد و چقدر بی ربط است!! واقعا ضریح یک امام معصوم -علیه السلام- که هنوز نصب نشده و متبرک به هم جواری با مرقد شریف ایشان نشده، چقدر حرمت دارد و چه جای گاهی دارد؟! درست که عشق مردم ما به آن امام- وصف نکردنی است و سرمایه ای است داشتنی و بی نظیر، اما این که ضریحی که در راه است تا برای مرقد شریف ایشان برسد را از طریق رسانه ای فراگیر و عمومی آن هم در شرایطی که زیر ذره بین عیب جویان هستیم این قدر بزرگ بنمایانیم که خود امام و هدف او و مکتب و مسلک او تحت الشعاع قرار گیرد درست است؟! این همه برنامه تلویزیون و گردآوری مردم شهرها و مناطق برای این برنامه چه تحلیل دارد؟ مساله این است؛ تحلیل تندم را با جسارت می نویسم و می دانم که برایم گران تمام می شود اما آن را به حساب دفاع از جای گاه این خاندان قدسی می گذارم و پای هزینه آن می ایستم به شرط آن که خوانندگان شریف با صبوری و فهم کامل قضاوت کنند و واکنش دهند! کما این که ترویج این چنینی ریش و انگشتر و سجاده و تسبیح و حتی عمره و زیارت های پی در پی عتبات و مانند آن را هم در بسیاری از موارد از این دست می دانم و چه حرف ها که درباره نقد این رفتارهای متدینین جامعه ندارم!!!.....حالا بروید وزیر آموزش و پرورش و صورت های سوخته دانش آموزان و تکالیف دینی و اخلاقی و اجتماعی امان در این راه و مساله را بررسید!!!» محمدی: سلام هرآنچه بوی محبوب می دهد و منتسب به اوست برای عاشق، محبوب است.گرچه ضریح ساخته شده ازطلا ونقره وچوب و...است ولی عظمت وقداست آن به خاطر انتساب آن به امام حسین (ع) است .این که پیامبر(ص) درموردامام علی(ع) می فرماید اگرازغلو غالیان بیم نداشتم درباره ات جمله ای میگفتم که خاک زیر پایت و قطرات آب وضویت را به عنوان تبرک می بردند گویای این نکته است که انتساب وملاقات آب وخاک با بدن امام آن همه تقدس را به ارمغان می آورد .وپیرهن یوسف نیز گواهی دیگر است .پیرهن یوسف هم تافته ای جدا بافته نبود ولی انتساب به یوسف وجایگاه او درمان چشمان یعقوب پیغمبرشد. احترام ضریح تعظیم شعائر است، نشان هایی که به گردن گوسفندان در اعمال حج می اندازند تعظیم شعائر است به (گفته صریح قرآن ) حالا این ضریح منسوب به خلیفه الله کمتر از نشانه های گوسفندان است!نعوذ بالله چه طور میشود بعضی افراد سوغات نوزاد متولد نشده ای را که از فرنگ آورده اند صد بار می بوسند و چون به ضریحی که متبرک به اسماء الله و اسامی ائمه منقش شده و علمای بزرگواری نیز ان را زیارت کرده اند و منتسب به سالار شهیدان است به شک وتردید می افتند؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند ازهرجا ودر هرمکان برمن سلام دهید جواب سلامتان را می دهم . ووقتی امام زنده و روح امامان ناظر است ودلدادگان آن امام با تمام توان توسل می جویند به ضریحی که مزین به نام ویاد اوست وبرآن مظلوم تاریخ سلام می دهند آیا می توان گفت امام خوبی ها ودلسوز بشریت آنها را بی جواب می گذارند ؟ به نظر منتقدان التماس ودعا ودست کشیدن به دیوار خانه خدا چه حکمی دارد؟ نکند آن را هم قبول نداشته باشند؟نکند بگویند چرا دور کعبه دلها طواف میکنند؟آیا می دانید مستحب است شخص زائر دست وصورت و بدن خویش را به کعبه متبرک کند ؟چرا دیوار کعبه راببوسد ؟ غیرازاین است که بیت الله است ؟ همانطور که دیوارهای کعبه منتسب به خانه خداست وقداست دارد،ضریح حسین بن علی (سلام الله علیهم)نیز قداست دارد. برای خدا بودن یعنی سرشار ازرحمت وبرکت شدن .آقاامام حسین (ع) مصداقی از برای خدا بودن است که استقبال از ضریح او نیز لرزه براندام وهابیت و انگلیس و دیگر معاندان دین می اندازد درستکار: حرف منم همینه عزیزم که بگذاریم نصب بشه و متبرک بشه بعدعشق بازی کنیم ... ناشناس: اگر امام حسین زنده بود که یه کربلای دیگه می ساخت با این طرز فکر شما..امام حسین ضریح طلا و نقره میخواد چیکار ..امام حسین عدالت میخواد..آیا در کشور شیعیان عدالت به معنای واقعی وجود داره؟؟؟ ضریح ساختن و چرخاندن یادآور همان گوسفند از جنس طلایی است که یهودیان بعد از رفتن موسی به کوه طور ساختن و پرستش کردن....این همه هزینه کجای مملکت ما نمیشد خرج کرد...باور کنید همون کودکان سوخته در آتش در کنار امام حسین جلوی شما ها رو میگیرن...البته اگر به قیامت و خدا و پیامبر واهل بیت و عدالتشون ایمان داشته باشید... یا حق محمدی : هزینه ضریح را دولت نداده است از جیب مردم بوده است وهرکس اختیار اموال خویش را دارد چگونه وکجا صرف کند . مادر همه حوادث هم فقر اقتصادی ویا نبود امکانان نیست گاه مولود بی توجهی هاست .همان بخاریی که درسایت ها نیز به نمایش گذاشته شد اگر دقت لازم در راه اندازی آن می شد به یقین آن حادثه تلخ روی نمی داد. اگر این ضریح هم ساخته نمی شد و هدایای مردم صرف بی نواها هم می شد سهل انگاری وبی دقتی برخی از افراد (اگر بهترین امکانات هم درکنارش باشد) ثمره ی شومی جزو این گونه حوادث را ندارد. ونکته آخر این که اگر بنا باشد بی نواها را دریابند وبیش از این فقیر نوازی صورت بگیرد راههای بسیاری دیگر وجود دارد که ربطی به مردم هم ندارد چرا از آن طرق به یاری کوخ نشینان نشتابند؟حتما باید هدیه های مردم که برای ضریح سرور شهدا داده اند صرف فقرا شود؟؟؟؟ ناشناس: اگر آن کودکان بینوا همه امکانات در اختیارشان بود که دچار این حادثه تلخ نمیشدن تا یک عمر با وحشت این سرنوشت زندگی کنند محمدی : قرآن کریم بزرگداشت شعائر الهی را از نشانه های تقوا می داند.ضریح برای قبر آن امامی نیز ازباب تعظیم شعائر الهی است که در قرآن کریم ذکر شده است .هرچند نصب نشده ولی به او منتسب است.برای روح امام هم عراق وایران معنا ندارد.اگر ضریحی را برای غیر معصوم درست می کردند به یقین نه دلی را می لرزاند ونه اشکی جاری می شد واین همان انتساب را می رساند. دوم این که هزینه های این ضریح ارادتمندان آن امام دشمن ستیز داده اند ربطی به هیچ موضوعی ندار. سوم : کاش اول تحقیق می کردید وبعد می نوشتید. درستکار: عزیزم من نه حرفی از هزینه زده ام نه اصل کار را نقد کرده ام من یک باردیگربه همین کامنت ازشما جواب داده ام ... هررفتاری را نباید رسانه ای کرد در هر فصلی و هنگامی ... امروز در معرض عیب جویی بدخواهانیم و این عشق بازی مردم ما کاری است دلی و استدلال نابردار ... همه این فهم را ندارند. درستکار ضریح قبل از این که نصب شود محترم است ولی متبرک نیست. محمدی : آیا اشکال دارد برای ضریحی که به بیان شما محترم است و به یاد امام حسین(ع) مردم را جمع کرد و توسلاتی پیدا شود؟ دوم این که نکند وقتی هم آن ضریح مقدس در جای خویش نصب شد گفته شود فعلا محترم است نه متبرک چون با جسم نازنین آقا امام حسین (ع) تماس پیدا نکرده است. سوم کاش به سخنان مطهری زمان آیت الله مصباح دام ظله العالی توجه می شد که درجوار همین ضریح فرمودند مصباح یزدی ابراز داشت: از برکت وجود امام حسین(ع) و عنایت آن حضرت این امر به دور نیست که حتی کسانی که به این ضریح نگاه کرده و آن‌را زیارت می‌کنند مورد عنایت و شفاعت قرار بگیرند. ناشناس : پس با این حساب انسانهایی که به زیارت امام حسین علیه السلام نایل میشوند را باید پرستید مگر انسان چه کم از ضریح دارد محمدی درروایت داریم جسم خسته می شود وخستگی آن با استراحت جسم رخت بر می بندد .روح نیز خسته می شود با یاد گرفت نکات ظزیف دینی نشاط می یابد.امام علی (ع) نیز فرمودند: «گروهی به وسیله کلام روسفید وگروهی به وسیله کلام روسیاه می شوند».کاش ای ناشناس هرگز این گونه نمی نوشتی .البته برای خدا و حسین او شناسایی شده ای. برخی ازاین نوشته ها چون «سخن این ناشناس » بوی جهالت می دهد ای کاش جهالت ها جان دهند. وبدانیم باید نکات ظریف دینی را آموخت. بعد از سالیان سال توفیقی یافتیم ضریحی بسازیم دل معاندان از حماسه بدرقه با شکوه ضریح که نماد دلدادگی به امام حسین(ع) بود به درد آمد و به مزدورانشان گفتند مردم ایران به مذهب واعتقاداتشان وفادارند برای غلبه بر آنها باید منافقانه وارد میدان شد وبه ارزشهای آنها اهانت نشود و...ولی ناشناسانی یافت می شوند که چه می نویسند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ناشناس : بیچاره ها خدا رو گم کردین و به بت پرستی رو اوردین. کجاست ابراهیم تا این بت ها رو نابود کنه محمدی : درمتون دینی غارت زده کسی است که دین ندارد ومست کسی است که غافل از دین است. به یقین آن که حسین زهرا «سلام الله علیهما»را دارد و به او آثار او عشق می ورزد ودهها کیلومتر به استقبال ضریح او می رود دلباخته اهل بیت(سلام الله علیهم ) است. وآن کس که اهل بیت را دارد خدا را دارد وهرکس خدا را داشته باشد همه چیز را دارد.او در دنیا وآخرت دربهشت رضایت خداست. نتیجه : هرکس این عاشقان اهل بیت را بیچاره بخواند یا غفلت زده است و یا غارت شده .و دلم می سوزد برای این همه بی دانشی وبی بینش. محمدی: سلام بر اهلبیت نبوه گرچه ضریح ساخته شده ازطلا ونقره وچوب و...است ولی عظمت وقداست آن به خاطر انتساب آن به امام حسین (ع) است .این که پیامبر(ص) درموردامام علی(ع) می فرماید اگرازغلو غالیان بیم نداشتم درباره ات جمله ای میگفتم که خاک زیر پایت و قطرات آب وضویت را به عنوان تبرک می بردند گویای این نکته است که انتساب وملاقات آب وخاک با بدن امام آن همه تقدس را به ارمغان می آورد .وپیرهن یوسف نیز گواهی دیگر است .پیرهن یوسف هم تافته ای جدا بافته نبود ولی انتساب به یوسف وجایگاه او درمان چشمان یعقوب پیغمبرشد. همه دنیا پرچم کشور خویش را می بوسند وبا احترام بردیده می گذارند وبا آن عکس میگیرند واین هم به خاطر انتساب ونماد بودن پرچم است وگرنه جنس پرچم هم تافته ای جدا بافته نیست. برای خدا بودن یعنی سرشار ازرحمت وبرکت شدن .آقاامام حسین (ع) مصداقی از برای خدا بودن است که استقبال از ضریح او نیز لرزه براندام وهابیت و انگلیس و دیگر معاندان دین می اندازد.