نکاتی درمورد امام زاده سید محمدابوالوفا(ع)
1116 بازدید
موضوع: ادیان و مذاهب

این امام زاده در بیست و پنج کیلومتری غرب شهرستان کوهدشت،واقع شده است.هرچند اداره اوقاف کتابچه ای را تالیف و چاپ نمودند و چند صباحی او را ازنوادگان امام حسن مجتبی (ع) اعلام کردند ولی طبق نظریه ی مشهور که مستند به شجره معتبر نیز هست شخصیت مدفون سیدمحمد ابوالوفا از نوادگان امام سجاد(ع) می باشد

علاوه بر این برخی سیدمحمد را ابوالوفای اهل حق می دانستند ولی طبق منابع متعدد که قدمت برخی ها به قرن 7 می رسد ابو الوفای اهل حق  در کنار قبر باباطاهر همدانی دفن شده است.مثلادربرخی ازمنابع آمده است:

زبده الاولیا سید ابوالوفافرزند سید احمد شهرزوری از اعاظم وبزرگان اهل حق بنا به یاداشت قرندی درسال 663هجری درشهرزور متولدشده پدرش که ازعلمای آن روزگاربوده به پرورش فرزندس همت گذاشت وبعداز این که درفرزندش حالات عالیه ومتعالیه دید درطریقه طریقت مرید پسر خودگردید...درنامه سرانجام آمده است سیدابوالوفاازهفتوانه وازفرزندان سلطان اسحاق به شمارمیرود ودرقرن هشتم ه.ق می زیست به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت ومردم آن سامان را ارشاد کردودرهمان جا وفات یافت.

منبع :دکترصدیق صفی زاده ،نامه سرانجام ص 184 ،چاپخانه حیدری ،انتشارات هیرمند ،چاپ اول 1375.
سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماندودرهمان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد.
منبع کتاب پیرا ن ومشاهیر اهل حق 157

عبیدالله ایوبیان مینویسدابوالوفادرجوارمزار باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شده است و دراویش به زیارتش می رفتند و این بیت برسرمزارش نقش بسته بود.

این کرد پریچهره ندانم که چه کردست ........................کزجمله خوبان جهان گوی ببردست(شعرازشمس مغربی)

                درهنگام تجدیدبنای آرامگاه باباطاهرقبر ابوالوفارا تخریب کردند.

منبع :پاورقی پیران ومشاهیر156

امامزاده ابوالوفاء که در ۲۵ ‪کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است. سید محمدابوالوفاء فرزند زید و زید نیز فرزند علی بن حسین می‌باشد.
منبع: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید محمد ابوالوفاء فرزند زید و زید نیز فرزند زین العابدین می باشد این امامزاده داری قدرت فوق العاده بوده و شفاء بخشی او زبانزد خاص و عام بوده و دیگر امكانات و جاذبههای تفریحی و سیاحتی و زیارتی كه در این روستا وجود دارد باعث شده كه هموطنان استقبال پرشوری داشته باشند. البته این امامزاده بزرگوار باعث خیر و بركت در این روستا شده كه به عقیده خیلی ها اگر این امامزاده نبود این روستا خرابه ای بیش نبود مردم این روستا مردمی خون گرم و مهمان نواز بوده و مردم این روستا ساده زیستی را به هر چیز دیگر ترجیح می دهند.


منبع« پایگاه اطلاع رسانی امام زادگان»

پرسش:


آیا اهل حق بودن با سیادت قابل جمع است؟به یقین میشود کسی اهل حق باشد وسید هم باشد همان طور که شجره سادات آتشبگی به مورد تایید مرحوم آیت الله مرعشی نجفی«ره »قرارگرفته است وسندش نیز هم اکنون موجود است و نیز سید ابوالوفای اهل حق نیز سید بوده است که در ذیل به آن اشاره خواهدشد:

شجره سید ابوالوفا اهل حق:

« علی بن ابی طالب (ع)امام حسین(ع)،امام زین العابدین امام باقر ع امام جعفرصادق سید مظفربن سیدمحمدالمتقی بن سید داوودبن سیداحمدبن سیدسلیمان بن سید محمدابوالوفا...»

این شجره به مهر عده ای ازبزرگان سادات برزنجه(عراق)رسیده است وعده ای از اهل ثقه وعلما آن را مهر کرده اند نودهی معروف درذیل شجره ابوالوفا نوشته اند هذه شجرصحیح استفاض منذایام عدید کانوا بیت مجد واهل بیت فی شهر زور (ازشهرهای عراق) اکثر من سبعائه سنین ،کانو ا مشهورین ،معتقدا فیهم واهل نفوس ومن طعن فیهم فلیس طعنهم الاالزور -اناالفقیر الحقیر مطلع علی ما حرز ؛السد احمد النودهی
منبع خاندانهای حقیقت ص65  این کتاب از جمله کتاب های است که به عنوان کتاب سال هم شناخته شده است.


چرا برخی ها ابوالوفای کوهدشت را اهل حق پنداشتند؟
جوان بودم و در کلاس«رسائل و مکاسب شیخ انصاری«ره»» استاد فرزانه­ ام  فرمودند روایاتی در این دو کتاب  وجود دارد گاه کم یا زیاد درج شده ­اند. او برخی از  روایاتی که به این کم و کاستی­ ها مبتلا شده بودند نام  برد ، و اندرزش این بود که کتاب های روایی را ببینید. و چون احادیث این دو کتاب گرانسنگ اصلاح نمی­شدند، در چاپ های جدید نیز ناقص متولد می­شدند.
حکایت سید ابوالوفای کوهدشت نیز در طول پنج دهه از سال 1350هجری شمسی تا کنون قصه  برخی از روایات  کتاب های درسی ما ست.
در سال 1350 کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان  به چاپ آراسته شد و شخص مدفون در گنبد ابوالوفا را ،سید ابوالوفای اهل حق ثبت کرد. پرویز ورجاوند  در سال 1360 محتوای  نوشته­ ی آثار باستانی ...را  به دستان دایره المعارف سپرد. و هر گز در باور کسی نگنجید که گاه حرف حق را باید از غیر دایره المعاف گرفت و یا این که مطلب سید ابوالوفایی این کتاب سست بنیاد است.
گفتار دایره المعارف :
عمده دلیل کسانی که سید ابوالوفای کوهدشت را همان ابوالوفای اهل حق ذکر کرده­ا ند،کتاب دایره المعارف است .در این کتاب آمده است« شخصیت مدفون در آن سیدابوالوفا از پیشوایان اهل حق و از یاران برجسته سلطان اسحاق ملقب به صاحب کرم که نسبش به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسیده دانسته شده است (اهل حق) زمان زندگی او را اواخر قرن هفتم و هشتم دانسته اند[1]
نقد این نظریه :  نقد اول:
دایره­­ المعارف این مطلب را از کتاب «آثار باستانی و تا ریخی لرستان، ص373-375 »گرفته است .در کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان نیز منبعی  و آدرسی وجود ندارد.(صرف ادعاست)
از سویی پرویز ورجاوند یکی از نویسندگانی است که بسیاری از مقاله های­ کتاب دایره المعارف ، را نوشته است جناب  ورجاوند چون برای این کتاب بسیار مقاله نوشته است فرصت زیادی برای تحقیق نداشته­ است .او فقط به کتاب آثارباستانی مراجعه کرده­ است . گویا در کتابخانه فقط یک کتاب وجود داشته است و آن هم ،همین کتاب بوده­ است که در سال 1350 هجری شمسی نوشته شده­ است.
خرد آدمی گوید نویسنده­ ی پرکاری که به قحطی فرصت و زمان مبتلا باشد  ای بسا گاه اشتباه کند. ولی ای­ کاش­ آنان­ که فرصت بیشتری دارند برای تحقیق در موضوعات زمان بیشتری­ ا ختصاص دهند.
سخن وفایی ها نیز در مورد این کتاب شنیدنی است .آنان می گویند: « آنچه که  این کتاب در مورد سید ابوالوفا نوشته­ است بر اساس گفتار  چند نفر نامی و ذی نفوذ از اهل ابوالوفاست.
 افرادی از خرم آباد به آستان سید ابوالوفا رفته­ اند در باره شخص دفن شده پرسش­ های مطرح می  کنند . بزرگانی­ از روستا گمان می­ کنند ، اگر بگویند این قبر از آن نواده امام سجاد (ع) است ،  اوقاف زمین های کشاورزی را خواهد برد،لذا با تمام توان امام زاده بودن سیدابوالوفا را رد می­ کنند.و چون از او به نام سید ابوالوفا نام برده­ اند ، نویسنده آن را همان ابوالوفای اهل حق ثبت کرده است. شاهدانی از  روستای ابوالوفا بارها این قضیه را نقل کرده­ اند. با این مصاحبه­ سید ابوالوفای نواده امام سجاد(ع) از ذهن نویسنده کتاب دور ماند و او فقط حدسیات خود را در دل کتابش نوشت.
 از سویی  نویسنده محترم کتاب (آثار باستانی و تاریخی لرستان) از بودن دو سید ابوالوفا خبر نداشته است . در ضمیر او  فقط  سید ابوالوفای اهل حق  بوده است و از سید ابوالوفای نواده امام سجاد (ع) هیچ اطلاعی  نداشته است . گویا آن نویسنده محترم به کتاب های مادر نیز هیچ گونه دسترسی نداشته است و گرنه سید ابوالوفای اهل حق کجا و دفن شدنش در روستایی از کوهدشت کجا؟!
به هر حال جهل به دو ابوالوفا به دایره المعارف (متولد شده در سال 1360) سرایت کرد.این کتاب گران نام به بازار عرضه شد و چون نام دایره المعارف فربه تر از دیگر کتاب ها ست ، اکثر مطالعه کنندگان نیز، تا صفحه­ ی اختصاصی ابوالوفایی دایره المعارف را مطالعه می­­­­ کنند، شخص دفن شده در روستای ابوالوفا را ، سید ابوالوفای اهل حق می پندارند.
این قضیه خود دلیلی واضح است بر این که گاه  غفلت و عمد  نویسنده  در نوشتن یک مقاله برای خوانندگان نتیجه ای واحد دارد و بر اثر این غفلت و تشابه نام (سیدهای ابوالوفا ) ، قبر نواده امام سجاد(ع) به قبر تاج العارفین سید ابوالوفای اهل حق تغییر داده شد.این تغییر صدرصد با ذهنیت وفایی ها که شخص دفن شده را نواده امام سجاد(ع) می دانستند در تضاد بود .
میان ماه من تا ماه گردون                       تفاوت از زمین تا آسمان است
این در حالی اتفاق افتاده است که تاریخ از قرن هفتم ،با صدایی رسا اعلام کرده است یا ایهاالناس سید ابوالوفای اهل حق در کنار باباطاهر همدانی در همدان دفن شده است. شگفت انگیز این است اکنون نیز خیلی­ ها متون کهن و معتبر را نمی­ بینند و فقط دنیا را در چشمان دایره المعارف می بینند!
 دلیل دیگر برخی ها  به اهل حق بودن این بود که  چون در قدیم الایام برخی از بزرگان ابوالوفا سبیل داشته اند و سبیل از نشانه ها­ی اهل حق بودن است پس ابوالوفا همان ابوالوفای اهل حق و مردم آن نیز  اهل حق بوده اند!  
یا این که  نوشته اند  در گذشته برخی ها زیارت امام زاده ابوالوفا که رفته اند، چگونگی زیارتشان، برادر زیارت اهل حق ها بوده است ؛ پس سید ابوالوفا نیز همان سید ابوالوفای اهل حق است.[1]
نقد این نظریه:
این که اهل حق را اهل حق گفته اند به خاطر سبیل داشتن نیست. سبیل + اعتقادت اهل حق مثل سر سپردن و در جمعخانه رفتن و... مساویست با اهل حق شدن.
 در ضمن سبیل داشتن در بسیاری از روستاها و شهرهای غرب کشور مرسوم بوده است. کیست در طرهان و حومه این ادعا را دشته باشد که وفایی ها دارای جمع خانه بوده اند؟! اگر این وفایی ها اهل حق بوده اند چرا جمعخانه ای نداشته اند؟!
 اهالی روستایی ابوالوفا  قرن ها در مجاور اهل حق ها بوده اند .غرب کشور پایگاه اهل حق است آیا می توان گفت هیچ گونه اثری از همدیگر نپذیرفته اند؟!! فردوسی:
به عنبـر فـروشـان اگـر بـگـذری ***** شـود  جـامه ي  تو هـمه عنـبری
وگـر بگـذری سـوی انـگِشت‌گـر ***** از او جُـز سیـاهی نیابـی دگـر.
آیا اگر جوان ایرانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران به بازی فوتبال آلمان نگاهی کرد  و چگونگی اصلاح سر جوانان غربی را دید و فردایش رفت آرایشگاه و سرش را مثل آلمانی ها اصلاح کرد باید گفت این جوان از نظر اعتقادی نیز آلمانی شده است؟! 
یادش به خیر ایام جنگ و سالهای متصل به آن ریشداران زیادی در جامعه دیده می­ شدند  حتی برخی از فاقدان ریش در آرزوی ریشی می ­سوختند و بدون ریش تقریبا فقط خانم ها بودند اما اکنون چه بسیارند ریشدارانی که بی ریش شده اند .
آنان که به آداب و احکام اهل حق آشنایی دارند می دانند ، اهل حق دلداده رهبران خویش هستند نه مراجع تقلید .آنان از سام و آقانظام و...سخن می گویند و برای آنان هدیه ها می برند .
و حال آن که شجره وفایی ها (قریب به 150 سال قبل)به مهر علمای نجف چون آیت الله محمد کاظم آخوند خراسانی و طه نجف مزین شده است.این یعنی وفایی ها بیش از یک قرن قبل نیز دلداده مراجع رسمی شیعه بوده اند .آنان قریب به یک قرن ونیم قبل به نجف اشرف و دیگر حرم معصومین(علیهم السلام) رفته اند  و به وجود ومهر علما افتخار کرده اند و علمایی درجه یک چون آیت الله آخوند خراسانی و آیت الله شیخ محمد طاها نجف شجره آنها را امضا کرده است .

علاوه بر این  اهل بیت بهتر از دیگران می دانند در خانه چه گذشته است.احدی از وفایی این عقیده را نداشته است که شخص مدفون در گنبد ابوالوفا ، سید ابوالوفای اهل حق است.همه  گفته اند و می گویند در این بارگاه ، از اولاد امام سجاد(ع) مدفون است.
از سویی شجره ای که برای سادات وفایی اهل حق در کتاب خاندانهای حقیقت در ص66 ذکر شده است با شجره سادات وفایی کوهدشت که به امام سجاد(ع)ختم شده است و مورد تایید بیش از26نفر از علمای نجف اشرف و پژوهشکده انساب قم قرار گرفته است صدرصد ناسازگار است . 
بنابراین گرچه نام کتاب دایره المعارف تشیع می درخشد ولی این مطلب از آن مردود است؛ زیرا صرف ادعاست و هیچ گونه سند یا حتی نصف سندی هم وجود ندارد.
علاوه براین اگر کسی نوشته کتاب دایره المعارف را مساوی با وحی منزل بداند و اعتبار آن را خدشه ناپذیر بداند ، این را هم باید بپذیرد که سیدابوالوفای اهل­ حق اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم را درک کرده است ، و عصری  که سیدابوالوفای کوهدشت (از نوادگان امام سجاد(ع) است) در آن می زیسته است با قرن هفت و هشت فاصله ی زیادی داشته است.و نیز باید بپذیرد ابوالوفای اهل حق از ذریه امام کاظم(ع) بوده است و منتسبین به او سید خواهند بود.
     متواتر بودن دفن ابوالوفای اهل حق در همدان
 طبق مدارک متعدد و معتبر و کهن، سید ابوالوفایی که در 25کیلومتری کوهدشت دفن است ابوالوفای اهل حق نمی باشد و او در همدان دفن است.برخی از این اسناد چون نامه سرانجام مربوط به قرن هفتم است.[2] که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
1 _ زبده الاولیا سید ابوالوفافرزند سید احمد شهرزوری از اعاظم وبزرگان اهل حق بنا به یاداشت قرندی درسال 663هجری درشهرزور متولدشده پدرش که ازعلمای آن روزگاربوده به پرورش فرزندش همت گذاشت وبعداز این که درفرزندش حالات عالیه ومتعالیه دید درطریقه طریقت مرید پسر خودگردید...درنامه سرانجام آمده است سیدابوالوفاازهفتوانه وازفرزندان سلطان اسحاق به شمارمیرود ودرقرن هشتم ه.ق می زیست به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت ومردم آن سامان را ارشاد کردودرهمان جا وفات یافت [3]
2_ عبیدالله ایوبیان می نویسد:
«ابوالوفادرجوارمزار باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شده است و دراویش به زیارتش می رفتند و این بیت برسرمزارش نقش بسته بود.
    این کرد پریچهره ندانم که چه کردست ......کزجمله خوبان جهان گوی ببردست[4]
سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماند و در همان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد[5].
3_ نویسنده کتاب خاندان های حقیقت نوشته اند «دانشمند ارجمند و کردشناس گرامی استاد عبیدالله ایوبیان مهابادی قبل از تغییر ساختمان آرامگاه باباطاهربه زیارت مرقد ابوالوفا نائل و شعر مزبور را بر سنگ مزار آن حضرت روئیت و استنساخ نموده که عینا برایم نقل نمودند.[6]
4_ در کتاب «قیام و نهضت علویان زاگرس، ج1، ص70.» محل دفن سید ابوالوفای اهل حق را همدان کنار قبر باباطاهر همدانی ذکر کرده است.
5_ سيد ابوالوفا فرزند سيد احمد شهرزوري درسال 663 در شهرزور متولد شده است و در جواني به دعوت بابا اسحاق يا سلطان سحاك به روستاي شيخان رفته، از سوي او به جانشيني برگزيده شده است و به دستور وي به همدان رفته است. سيد ابوالوفا پس از مرگ در جوار مزار باباطاهر و فاطمه لره دفن شده بود كه در روزگار ما، در بازسازي مزار، قبر او تخريب شد.[7]
6_ دکتر صفی زاده نوشته اند: در نامه‌ی سرانجام مرقوم است که شاه خوشین لرستانی[8] (406-467) در همدان با یاران و سواران خود به دیدن باباطاهر آمده، و اعاظم همدان به استقبال او می‌شتابند و خود را برای پذیرایی آماده نشان می‌دهند. شاه خوشین لگام اسبش را رها می‌کند و اسب او را  را به خانقاه باباطاهر می‌برد، فاطمه لره نیز که ترک دنیا کرده بود در خانقاه بابا به سر می‌برد. در این هنگام باباطاهر روی سخن به شاه خوشین کرد و چنین گفت:   

  هر کس شاهش توئی حالش همینه
سرینش خشت و بالینش زمینه
جرمم اینست که تُنِه دوست دارم
هر کس دوستش توئی حالش چنینه

...قبر باباطاهر در همدان است و طوافگاه اهل دل است و قدیمترین ذکری که از آن شده در نزهة القلوب حمداللّه مستوفی است. برابر دائرة المعارف اسلامی، فاطمه لره و سید ابوالوفاء کُرد و تقی کوثری نیز در کنار بابا طاهر به خاک سپرده شده‌اند.[9]
7_ اواخر دوره قاجار زبیده خانم نوه دختری فتحعلی شده بنای جدیدی بر مزار بابا طاهرهمدانی  می سازد اما در سال 1344 انجمن آثار ملی تصمیم می گیرد بنای جدید را به جای بنای قدیمی تر احداث کند و ساخت این بنا به مهندس محسن فروغی واگذار می شود این بنا در بوستانی به نام میدان باباطاهر در غرب شهر همدان قرار دارد ودر تاریخ 21/2/1376 به شماره 1780 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . آرامگاه باباطاهر در میان گورستان قدیمی شهر قرا ر گرفته بود که پس از ساختن این بنا و طراحی بوستان جدید گورستان مذکور از بین رفت . در این گورستان بزرگان ، شاعران ، و عرفای نامی مدفون بودند کهاز جمله به« ابو الوفای کرد » می توان  اشاره کرد که سنگ مزار ارزشمند او هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود .[10]
8_ محمدباقر باقری نوشته ­اند:
«سيد ابوالوفا فرزند سيد احمد شهرزوري درسال 663 در شهرزور متولد شده است و در جواني به دعوت بابا اسحاق يا سلطان سحاك به روستاي شيخان رفته، از سوي او به جانشيني برگزيده شده است و به دستور وي به همدان رفته است. سيد ابوالوفا پس از مرگ در جوار مزار باباطاهر و فاطمه لره دفن شده بود كه در روزگار ما، در بازسازي مزار، قبر او تخريب شد.[11] »
_ 9 سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماندودرهمان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد[12]
گفتنی است پیروان اهل حق باباطاهر را از بزرگان واعاظم خود می دانند و او را از جمله یاران هم عقیده و و همراز شاه خوشین معرفی می کنند .[2]
10_ در شجره بسیار معتبر و حتی فربه تر از سند و اعتبار ، سید ابوالوفا ابن سید محمد و سید محمد ابن زید بن امام سجاد(ع) ذکر شده است .شجره ای که به مهر بیش از 26 نفر از علما و متخصصین علم انساب رسیده است و به یقین او مربوط به قرن ششم نیست که ابوالوفای اهل حق در آن می زیسته است.این دو ابوالوفا قرنها با هم فاصله زمانی داشته اند.وقتی ابوالوفای اهل حق در همدان دفن شده است و وقتی تاریخ از نحوه زیارت و نوشته ی روسنگ او نیز پرده برداشته است و سنگ قبر او نیز در موزه همدان موجود است و حتی آداب خاص زائرین او  نیز ذکر شده است نمی توان گفت   سید ابوالوفای اهل حق در کوهدشت دفن شده است.
11 _ سید ابوالوفای که در کوهدشت دفن است فرزند سید محمد بن زید بن زین العابدین(ع) است.و سیدابوالوفای اهل حق ، قرنها با هم فاصله داشته ­اند.از اینرو درکتاب خاندانهای حقیقت آمده است آنچه مشهور ومکتوب است ابوالوفا از سوی حضرت سلطان اسحاق مامور در همدان بوده است ...و درکنار مقبره بابا طاهر همدانی به خاک سپرده شده است .[13]
_ 12 از قدیم الایام در دیدگاه مردم منطقه شخص مدفون در روستای ابوالوفا ، سیدمحمد ابوالوفا از نوادگان امام سجاد (ع)محسوب می شده است واکنون نیز توده مردم به او عشق می ورزند. خردورزانه هم نیست به بهانه این که در برخی از کتابها از اهل حق بودن او گفته شده است از این همه مدارک چشم پوشی کرد و باعث تزلزل در باورهای مردم شد.
سید بودن سید ابوالوفای اهل حق:
برخی ها  در مورد سادات فرقه اهل حق، نوشته ­اند :« آنها نه سيد نسبي هستند و نه حسبي به اين معني كه سادات آنها سيّد واقعي و هاشمي نيستند، بلكه هر يك از بزرگ خاندان كه رهبري آنها را به عهده دارند، سيد هم محسوب مي شوند. امّا عده اي از اهل حق خودشان بعضي از بزرگان و رهبران خود را سادات حسبي و نسبي مي دانند. خصوصاً در مورد سه خاندان 1- شاه ابراهيمي و 2- خاندان آتش بيگي و 3- خاندان خاموشي.[14]
به یقین هر گز نمی­توان گفت  همه خاندان اهل­ حق، سید نیستند ؛ زیرا آیت الله مرعشی نجفی«ره» شجره سادات مشعشعی را امضا کرده است، وبنده آن شجره را مطالعه کرده­ام.
از طرفی سید ابوالوفای اهل حق برادر سلطان اسحاق است[15]  و نسب آنها به  امام موسی کاظم(ع)  یا امام صادق(ع) ذکر شده است.[16]در کتاب خاندانهای حقیقت نیز آمده است «بر اساس اسناد و اخبار و تواتر و روایات متقن و معتبر سلسله مسندنشینان این خاندان به سید محمد ابوالوفا ثانی از هفتوانه باز می گردد و از طریق سیدمحمد مظفر به حضرت امام جعفر صادق(ع)اتصال می یابند که در نمودار شجره خاندان به توضیح آن پرداخته شده است .شجره آنان مستقل از سادات برزنجه است.[17]
و نیز نوشته ­اند: «این شجره به مهر عده ای از بزرگان سادات برزنجه رسیده است و عده ای از اهل ثقه و علما آنرا مهر کرده اند از جمله حضرت کاکه احمد شیخ فرزند حضرت شیخ معروف نودهی[18]  که در ذیل شجره احفاد ابوالوفا تاج العارفین مرقوم فرموده اند : هذه شجر صحیح استفاض منذ ایام عدید کانوا بیت مجد و اهل بیت فی شهر زور اکثر من سبعمائه سنین ، کانوا مشهورین معتقدا فیهم ، واهل نفوس ، ومن طعن فیهم فلیس طعنهم  الا الزور _اناالفقیر الحقیر مطلع علی ما حرز ؛السید احمد النودهی»[19]
حال که سید ابوالوفای اهل حق در همدان دفن است شخصیت مدفون در روستای ابوالوفای کوهدشت چه نام دارد؟  پاسخ به این پرسش نیز در قالب نکات ذیل تقدیم خواهد شد:
1_ طبق آخرین آمار اعلام شده تا سال جاری، تعداد 10هزار و 500 امامزاده در ایران به ثبت رسیده است. فقط  حدود دوهزار امامزاده دارای سند یا شجره نامه اند.
استاد رجایی خراسانی[20] فرموده ­اند: « متأسفانه قریب به نوددرصد امامزادگان، در عین آن که مورد تأیید و احترام می باشند، به علل گوناگون فاقد شجره نامه اند و تهیه شجرنامه برای آنها غیرممکن می باشد... در اردهال کاشان و دیگر امامزاده هایی که قدمت تاریخی دارند و سالیان سال، مرکزی برای برگزاری مراسم دینی و توسلات معنوی مردم بوده اند، مورد تأیید هستند، هر چند شجره نامه معتبری نداشته باشند.[21]
علاوه بر این هزاران عالم و عارف و طلبه در قمند و از طرفی دهها امام زاده و بی بی خدیجه ، بی بی خاتون ، سید جمال الدین و...وجود دارد وچون این اماکن زیارتی  منتسب به اهل بیت(علیهم­السلام)هستند مورد زیارتند و احدی به فکر ممانعت مردم از زیارت و یا تخریب و هدم آنها به بهانه نداشتن سند معتبر نیست.
حجت الاسلام علي محمدي، نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در نشست خبري کنگره بين المللي امامزادگان فرمودند:« به دليل زندگي پنهاني بسياري از امام
زادگان، زندگي نامه دقيقي از آنها را در اختيار نداريم و بسياري از بقعه هاي آنها بعد از مرگشان پنهان مانده اند.حتی پرداختن به تعداد امام زادگان موجود در سراسر کشور را آب در آسياب دشمن ريختن توصيف کرد و فرمودند: رسانه هاي بيگانه از اينکه هر روز علاقه مردم نسبت به امام زاده ها بيشتر مي شود هراس دارند و به همين خاطر در پي ايجاد شبهه در اصل وجودي اين امام زاده ها هستند.وي ادامه داد: اين افتخار بزرگ ملت ايران است که از زمان طولاني نسبت به ائمه ارادت داشتند و اين امر را در عمل نيز به اثبات رسانده اند. حجت الاسلام و المسلمين محمدي امام زادگان را الگويي براي جوانان کشور دانست و اذعان داشت: جامعه و افراد جامعه با تجليل از امامزادگان تقوا را در زندگي پيشه مي‌کنند و مي‌دانند که امامزادگان خود الگويي براي جامعه هستند.»
2_ از قدیم الایام شخص مدفون در 25کیلومتری کوهدشت ، سید محمد ابوالوفا ازنوادگان امام سجاد(ع) شناخته شده است و با این دیدگاه نیز مردم کوهدشت و حومه به زیارتش می­روند .از طرفی درسلسله  شجره ­ی سادات وفایی که مورد تایید علمایی بزرگ چون آیت الله محمدکاظم خراسانی و آیت الله طاها نجف که متخصص علم انساب بوده است رسیده است ، شخصی به نام سید ابوالوفا فرزند سید محمد بن زید بن زین العابدین(ع) وجود دارد .توده مردم وهمه­ ی وفایی تباران شخصیت دفن شده در آن آستان را همین سید ابوالوفا که از نوادگان آقا امام سجاد(ع) است می­دانند.
در پایگاه اطلاع رسانی امام زادگان آمده است:« این امامزاده داری قدرت فوق العاده بوده و شفاء بخشی او زبانزد خاص و عام بوده و دیگر امکانات و جاذبه های تفریحی و سیاحتی و زیارتی که در این روستا وجود دارد باعث شده که هموطنان استقبال پرشوری داشته باشند. البته این امامزاده بزرگوار باعث خیر و برکت در این روستا شده که به عقیده خیلی ها اگر این امامزاده نبود این روستا خرابه ای بیش نبود مردم این روستا مردمی خون گرم و مهمان نواز بوده و مردم این روستا ساده زیستی را به هر چیز دیگر ترجیح می دهند.»
ای بسا گفته شود سید ابوالوفای کوهدشت از نوادگان امام سجاد(ع)است و امام  زاده نیست؟
جوابش این است بیش از ده هزار مکان زیارتی در ایران اسلامی مورد زیارت واقع می شوند و به یقین جز تعدادی انگشت شمار ،الباقی از نوادگان هستند به همان دلیل که آن همه حرم زیارت می شوند، زیارت کردن  سیدابوالوفای کوهدشت با این توضیحاتی که داده شد دارای اجر و ثواب است.قم شهر علم واجتهاد نیز سرشار از این حرم های زیارتی است و همگان دلدادگان این حرم­ها و منسوبین به اهل بیت هستند.
علاوه بر این از سه مکان(مدینه، شام و قاهره) به عنوان محل دفن حضرت زینب(س)نام برده شده است و یقین به هیچ کدامشان نیست ولی به صرف منسوب بودن و گمان به این که قبر حضرت زینب (س) است همهگان به زیارت می روند.درباره محلّ دفن سر مبارک امام حسین (ع) به خصوص و سرهاى دیگر شهداى کربلا به صورت عموم، در کتاب‏هاى تاریخى شیعه و اهل­ سنّت و نیز منابع روایى شیعه اختلاف فراوانى مشاهده مى‏شود . بنابراین  خانه ها و زیارتگاه ها هر چند منسوب به ذریه اهل­بیت باشند، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است.به یقین  محل دفن اهل­بیت(س) هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه های مردم عاشق جای دارند
[2] بزرگان‌ یارسان‌، اصول‌ و حقایق‌ اعتقادی‌ خود را در آثاری‌ منظوم‌ گردآورده‌اند كه‌ غالباً در حكم‌ كتب‌ مقدس‌ و محل‌ رجوع‌ قوم‌ است‌. از بین‌ این‌ آثار پرشمار، «دفاتر»ها و «دوره‌»های‌ كردی‌ (گورانی‌) مورد استناد همۀ پیروان‌ این‌ مذهب‌ است‌، ولی‌ آثار تركی‌ («كلام‌»ها یا «كلامات‌») و آثار لری‌ مخصوص‌ به‌ پیروان‌ از اهل‌ همان‌ زبانهاست‌. از مهم‌ترین‌ متون‌ مقدس‌ اهل‌ حق‌ كلام‌ خزانه‌ یا سرانجام‌ است‌ (صفی‌زاده‌، مقدمه‌، 20؛ القاصی‌، 33ـ 35؛ نیك‌نژاد، كلامات‌)
[3] دکترصدیق صفی زاده ،نامه سرانجام ص 184 ،چاپخانه حیدری ،انتشارات هیرمند ،چاپ اول 1375.
[4] پاورقی پیران ومشاهیر ص157
[5] کتاب پیرا ن ومشاهیر اهل حق ص156
[6] خاندانهای حقیقت ص 35.(پاورقی)
[7] ترانه‌هاي باباطاهر، محمد باقر باقري، تهران، تكدرخت، 1386.
[8] شاه خوشين كسي است كه در 32 سالگي خود را مظهر الوهيت خوانده است.
[9] مشاهیر اهل حق، صدیق صفی زاده «بوره که‌ئی»، کتابخانه‌ی طهری، چاپ اوّل 1360، ص 36 و 37]
[10] پایتخت تاریخ وتمدن ایران  ویژه نامه گردشگری استان همدان1 برگرفته از ویژه نامه 6و7 روزنامه همشهری5893 پنجشنبه 5بهمن 1391 و جمعه 27 بهمن 91.نویسنده حسین زندی
[11] منبع: ترانه‌هاي باباطاهر، محمد باقر باقري، تهران، تكدرخت، 1386
[12] پیرا ن ومشاهیر اهل حق 157
[13] خاندانهای حقیقت ص 35
[14]سلطاني، محمدعلي، خاندانهاي حقيقت در كرمانشاه، تهران، سها، چاپ دوم، 1381ه‍ ش، ص18.
[15] سلطان اسحاق از طایفه اکراد است که نسبش به امام موسی کاظم (ع) می رسد و در قریه برزنجه در شهرستنان سلیمانیه عراق به دنیا آمده است. منبع برهان الحق نورعلی الهی
[16] دایره المعارف تشیع ، ج سوم ، ص311 ، نشر شهید سعید محبی.
[17] خاندانهای حقیقت ص 34.
[18] نودهی دارای بیش از چهل اثر در فقه و اصول ،تصوف و شعر است.محمد امین زکی، تاریخ السلیمانیة، ج۱، ص۲۱۹ـ۲۲۲، ترجمه جمیل احمد روزبیانی، بغداد ۱۳۷۰/۱۹۵۱. عبدالکریم مدرس، دانشمندان کرد در خدمت علم و دین، ج۱، ص۴۳۴ـ۴۴۱، ترجمه احمد حواری نسب، تهران ۱۳۶۹ ش.
[19] خاندانهای حقیقت ص65(پاورقی)
[20] شاگرد برجسته آیت الله مرعشی نجفی«ره» و موسس پژوهشکده انساب قم است.
[21]  پدیدآورنده: گفت وگو: رمضان علی عزیزی با حجةالاسلام والمسلمین سیدمهدی رجایی، مسئول پژوهشکده انساب سادات . افق حوزه: ۱۳ آبان ۱۳۸۸ – شماره۲۴۶
[1] آثار تار باستانی وتاریخی لرستان ج1 ص374(اقتباس)  [2] دانشنامه نام آوران یارسان ،صدیق صفی زاده ، صص 66-75